اتصل بنا
حالة الطقس في العراق
حالة الطقس في العراق
الطقس في العراق
الأمطار في العراق
المطر في العراق
المطر في بغداد

وسم "جمعة الخلاص" يتصدر تويتر مصر

وسم جمعة الخلاص يتصدر تويتر مصر
العالم

انتشر هاشتاغ #جمعة_الخلاص قائمة الأكثر تداولاً على موقع "تويتر" في مصر، مدعوماً بأكثر من 116 ألف تغريدة، بينما استمر هاشتاغ #انت_انتهيت_ياسيسي في القائمة، بأكثر من 125 ألف تغريدة، جاء ذلك قبيل ساعات من احتجاجات الجمعة المطالبة برحيل الرئيس عبد الفتاح السيسي.

كما وصل هاشتاغ #تفويضنا_للسيسي_تاني، لعشرة آلاف تغريدة، وجاء ثانياً في قائمة هاشتاغ #المنصورة، مدعوماً بالتفاعل مع التظاهرات السلمية التي تردد أن مدينة المنصورة شهدتها، امس قبل الجمعة المرتقبة.

وكتب صاحب حساب "مصري": "‏شكرا لكل واحد ما غيرش مبدأه من ثورة 25 يناير وكان مؤمن إن الظلم مهما طال هيجي اليوم اللي بنتهي في. #جمعة_الخلاص". وغرد الناشط السيناوي مسعد أبو فجر: "‏ومفيش سجن يساع الناس ولا فيه جيش أكبر من الشعب. الظالم بكره ح يتداس ويخش الجحر من الرعب. #جمعة_الخلاص".

وخاطب كريم جميل، شهداء ثورة يناير: "‏دمكم مش هيروح هدر. هننزل ومش هنخاف ايد واحدة ضد الظلم والفساد. #جمعة_الخلاص". وتمنى إسلام: "‏هيا فعلا جمعة الخلاص بس يااارب يكون الخلاص من الظلم والفساد وأي حد بيكره مصر وبيتمنى خرابها. #جمعة_الخلاص".

وتوجهت سناء السيد بالحديث للمعتقلات: "‏هانت يا بنات.. كلها بس ساعات وتشوفوا النور من تاني.. هنكسر الزنازين ونحرر المعتقلين ونحرركم من جلادكم ومصر تتحرر من الظالم ال سجنكم. #الحرية_للمعتقلين #جمعة_الخلاص". ودعا أنس: "‏اللهم اجعل يوم غد يوما أسود على السيسي وبن زايد وبن سلمان ونتنياهو.. اللهم اجعله نصراً مبيناً. #جمعة_الخلاص".

وأشارت "ملاك تويتر": "‏المنصورة يا رجالة نازلين من الآن عايزين كل مصر تنزل كدا خلاص انكسر الخوف .. كفاية ذُل وإهانة عايزين نحرر مصر من الظلم .. خليك راجل وانزل شارك احشد أمن نفسك كويس. #جمعة_الخلاص #انت_انتهيت_يا_سيسي".

ومع صور ميدان التحرير كتب محمد السيد: "‏ميداننا نحن اشتقنا من كل مكان قادمون. #جمعة_الخلاص".

وأكد محمود ميدو: "‏السيسي مش مصر.. السيسي مش الجيش.. السيسي مش الشرطة.. دا موظف إداري على رأس السلطة التنفيذية زيه زي أي رئيس في العالم ذهابه أو بقاؤه لا يعني الفوضى أو سقوط الجيش أو الوطن.. الجيش والوطن والشعب باقون.. لكن هذا فرد زائل وخاضع للمحاسبة والمساءلة إذا ثبت فساده. ‎#جمعة_الخلاص".

وقالت فيوليت: "‏يا رب بكرة يبقى يوم حلو على كل اللي نازلين، ربنا يعمي عيون البلطجية عنكم، ولكل ظابط أو أمين شرطة، افتكر ان اللي بتضربه ده هو أخوك، ربنا يفك أسر المعتقلين وميبقاش في معتقلين بكرة، ان شاء الله بكرة هيكون ‎#جمعة_الخلاص ونخلص من السيسي تماما، ربنا معاكم".

سجل بريدك الإلكتروني لتلقى أهم الأخبار
المزيد من الأخبار
أخبار مواقع حكومية